کدام یک از انواع مختلف ارتودنسی برای من مناسب است؟

اکثر کسانی که تصمیم دارند دندان های خود را ارتودنسی کنند می خواهند بدانند که انواع مختلف ارتودنسی دندان چیست و کدام یک از آنها مناسب دندان هایشان است. جواب این سوال را هر متخصص ارتودنسی پس از بررسی مشکلات دندانی شما و با استفاده از کامپیوتر در اولین جلسه ویزیت به شما خواهد گفت. تعداد کمی از مردم به اندازه کافی خوش شانس هستند و با دندان های زیبا و منظم متولد می شوند اما اکثر مردم نیازمند خدمات انواع مختلف ارتودنسی هستند .

تا چه سنی می توان از درمان ارتودنسی استفاده کرد؟

اگر شما دارای یک پایه فک قوی و لثه های سالم هستید شاید بدون اغراق بتوان گفت ارتودنسی حتی در سنین بالای میان سالی هم پاسخ گوی مشکلات دندانی شما خواهد بود. درمان ارتودنسی می تواند تفاوت زیادی درظاهر شما و یا فرزند شما بوجود بیاورد. مشکل خاص شما ممکن است با یکی از انواع مختلف ارتودنسی بر طرف شود. ابتدا می پردازیم به تقسیمات انواع مختلف ارتودنسی و سپس کاربرد و نتایج حاصله از هر دسته را بررسی می کنیم.

انواع مختلف ارتودنسی به دو دسته اصلی  ثابت و متحرک تقسیم می شود

برای اصلاح مشکل خاص شما می توان از هر یک از انواع  مختلف ارتودنسی زیر کمک گرفت .

درمان ارتودنسی ثابت با براکت های سنتی

این براکت ها از ابتدا تا کنون پیشرفت زیادی کرده اند و در حال حاضر در وزن و ساختار سبک تر از آنها استفاده می شوند. آنها از جنس استنلس استیل درجه بالا ساخته شده اند و دارای براکت های فلزی هستند که با هر نوع دندان به وسیله یک سیم متصل می شوند. با فشاری که این براکت ها به دندان ها وارد می آورند باعث می شوند که آنها به آرامی در موقعیت صحیح قرار بگیرند.

براکت های سرامیکی

براکت های سرامیکی نیز از نوع براکت های سنتی هستند اما جنس آنها از مواد سرامیک روشن و شفاف ساخته شده است. این نوع ارتودنسی بیشتر مورد استقبال بزرگسالانی قرار می گیرد که نیاز به درمان ارتودنسی دارند.

ارتودنسی سرامیکی کمتر از سایر ارتودنسی ها به چشم می آید و فقط مردم می توانند از رنگ سیم  و از نزدیک متوجه ارتودنسی شما شوند.

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون در حال حاضر با موج محبوبیت خاصی از طرف ارتودنتیست ها روبرو شده است. در ارتودنسی دیمون شما نیاز کمتری به ویزیت ارتودنتیست خود دارید زیرا تنظیمات در این نوع ارتودنسی به طور خود کار صورت می گیرد. ارتودنسی دیمون با بهره گیری از یک مکانیزم کشویی به جای کش توانسته است قابلیت تنظیم خود به خود را اعمال کند و نتایج سریع تری را به شما ارائه دهد. در ارتودنسی دیمون فشار کمتر ، اصطکاک کمتر و جنبش کمتر دندان ها باعث می شود که شما درد کمتری نسبت به سایر درمان های ارتودنسی احساس کنید. نظافت دندان ها و براکت ها در این ارتودنسی بسیار آسانتر است. این نوع ارتودنسی توانسته است درمان ملایمتر و آسانتری را به شما ارائه دهد .

ارتودنسی زبانه یا داخل دندانی

ارتودنسی زبانه همان ارتودنسی سنتی است با این تفاوت که براکت ها و سیم ها در قسمت داخلی دندان کار گذاشته می شوند. این نوع ارتودنسی برای افرادی که نمی خواهند ظاهر ارتودنسی شان را کسی ببیند مانند هنرپیشه ها مناسب است. گرچه این نوع ارتودنسی از بیرون مشخص نمی باشد اما در ابتدا و تا زمانی که زبان شما به آن عادت نکند بسیار ناراحت کننده است، تمیز کردن آن  و دندان ها نسبت به سایر ارتودنسی ها دشوار، تنظیمات آن توسط ارتودنتیست مشکل  و تعداد دفعات ویزیت شما را توسط متخصص ارتودنسی  بیشترخواهد بود. همچنین در نهایت دوره درمان شما به خاطر همین مشکلات طولانی تر شده و هزینه  درمان ارتودنسی شما هم  گران تر خواهد شد .

ارتودنسی روشن و متحرک

این نوع ارتودنسی تشکیل شده است از یک طیف وسیعی از پلاستیک شفاف که برای نگه داری دندان های شما برایتان اختصاصی ساخته می شود. شما می توانید از ارتودنسی متحرک و شفاف برای اصلاح فرم و موقعیت دندان هایتان به جای ارتودنسی ثابت استفاده کنید .

محبوبیت ارتودنسی متحرک و شفاف زمانی در نزد شما بیشتر می شود که بدانید آنها قابل جابجایی برای غذا خوردن و تمیز کردن نیز هستند. البته شما هر دو هفته یک بار ملزم هستید که برای تنظیم ارتودنسی متحرک خود نزد متخصص ارتودنسی بروید تا هربار یک قدم به تنظیم دندان های خود نزدیک تر شوید. این نوع ارتودنسی برای استفاده مداوم پس از درمان ارتودنسی ثابت اکیدا توصیه می شود. استفاده از ارتودنسی متحرک به شما کمک خواهد کرد که نتایج حاصله از درمان ارتودنسی ثابت را کاملا حفظ کرده و تا رسیدن به هدف مورد نظر مشکلات دندان های شما را کاملا حل و فصل کند .

ارتودنسی کاربردی

از این نوع ارتودنسی برای اصلاح فرم صورت و فک ها  در سنین پایین استفاده می شود و دستگاه آن متحرک است. درمان فانکشنال یا ارتوپدی فک و صورت در افرادی به کار برده می شود که دچار ازدحام دندان ها هستند با استفاده از این دستگاه دندان ها و استخوان ها در محیط بهتری قرار می گیرند. با استفاده مداوم از این دستگاه و تمریناتی که خود فرد برای وفق دادن زبان، لب و گونه ها با شرایط جدید انجام می دهد فرم صورت اصلاح می شود و با ایجاد فضای اضافی بوجود آمده ازدحام دندان ها بر طرف می شود. پس از اینکه شلوغی، کجی و روی هم افتادگی دندان ها بر طرف شد به وسیله ارتودنسی دندان ها منظم شده و در سر جای خود قرار می گیرند.

درمان های هدایت رشد یا فانکشنال فقط در دوران نوجوانی کاربرد دارد و با انجام آن فرد از مشکلات شدید تر آینده آسوده خواهد شد. اصلاح فرم صورت و فک ها در بزرگسالی با جراحی امکان پذیر است.